Cat de Digitala este Europa? CE a pus la punct un index al performantei digitale

Cat de Digitala este Europa? CE a pus la punct un index al performantei digitale

Astăzi la Bruxelles, Comisia Europeană a anunțat un nou Index al Societății și Economiei Digitale (Digital Economy and Society Index sau DESI). Index-ul își propune să ilustreze cât de „digitale” sunt în realitate cele 28 de state membre și să demonstreze că granițele „rămân un obstacol pentru o Piață Unică Digitală de sine stătătoare”, una dintre prioritățile de top ale Comisiei Juncker.

Noul instrument, prezentat astăzi la eveniment, oferă pentru fiecare țară o imagine despre conectivitatea la Internet (cât este de răspândită, rapidă și accesibilă la preț), competențele digitale, utilizarea activităților online, de la știri la cumpărături, și modul în care tehnologiile digitale cheie (servicii cloud, e-facturare, e-commerce, etc.) precum și servicii publice digitale, cum ar fi e-guvernare și e-sănătate sunt dezvoltate în Europa.

Datele sunt în cea mai mare parte din 2013 și 2014 și, în esență, își propun să ofere o perspectivă despre cât de digitală este Europa. Pentru asta, DESI combină peste 30 de indicatori și utilizează o metodă ponderată pentru a clasifica fiecare țară pe baza performanței sale digitale.

Pentru a calcula scorul general al unui stat membru, fiecărui set și subset de indicatori i-a fost dat o pondere specifică de către experții Comisiei Europene. Conectivitatea și competențele digitale, fiecare, contribuie cu 25% la punctajul total. Integrarea tehnologiei digitale reprezintă 20%, în timp ce activitățile on-line („utilizarea Internet-ului”) si servicii publice digitale, fiecare, contribuie cu câte 15%.

După cum puteți observa mai sus, chiar în top este Danemarca, cu un scor de performanță digitală 0,68 din 1, țările nordice fiind de fapt – deloc surprinzător – mult peste medie; Suedia și Finlanda sunt, de asemenea, în top 5 alături de Belgia și Olanda.

Nu atât de sus în clasamentul „Performanței Digitale Europene” sunt țări precum România, Bulgaria, Grecia, Croația și Italia.

Alte descoperiri din Index, care combină în total mai mult de 30 de indicatori:

  • Majoritatea europenilor folosesc Internetul în mod regulat: 75% în 2014 (față de 72% în 2013), variind de la 93% în Luxemburg la 48% în România.
  • Europenii sunt aparent foarte dornici de a accesa conținut on-line audiovizual: 49% dintre europenii online, au jucat sau descărcate jocuri, imagini, filme sau muzică. 39% din familii care au un televizor, au vizionat videoclip-uri la cerere.
  • Întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) întâmpină dificultăți cu e-commerce: doar 15% din IMM-uri vând on-line, dintre care mai puțin de jumatate fac acest lucru și în afara granițelor.
  • Serviciile publice digitale sunt o realitate de zi cu zi, în unele țări, dar aproape inexistente în alte: 33% din utilizatorii de Internet din Europa au folosit formularele online pentru a trimite informații către autoritățile publice, variind de la 69% în Danemarca la doar 6% din România.
  • 26% din medicii generalisti din Europa folosesc e-rețetele pentru a transfera prescriptii farmaciștilor pe Internet, dar aceasta variază de la 100% în Estonia la 0% în Malta

Comisia Europeană pregătește în prezent strategia Pietei Unice Digitale, care va fi prezentată în luna mai. (Pentru a se asigura ca vocile start-up-urilor vor fi ascultate pe măsură ce planurile iau formă, vedeți acest studiu elaborat de Nesta și Forumul European Digital).