Dacă nu ești Mobile, nu exiști!

Dacă nu ești Mobile, nu exiști!

Telefoanele mobile smart și aplicațiile mobile atrag atenția multor industrii tradiționale, a căror executivi știu că pentru a rămane în business înseamnă a-și reinventa produsele și serviciile actuale pentru a deveni mai relevante în fața exigențelelor consumatorilor digitali.

Pentru prima dată în istorie, companiile, altădată promotori ai progresului tehnologic, au rămas mult în urma propriilor lor clienți.

Mobile World Congress din Barcelona de la începutul lunii Martie a atras, pe lângă 90.000 de participanți și companii telecom sau start-up-uri digitale, aparent și foarte multe firme din industrii tradiționale precum banking, auto, sport, îmbrăcăminte, și multe altele.

Industrii întregi vor fi transformate peste noapte. Nu va exista niciun sector din business care nu va fi atins de lumea digitală.

Provocarea pentru industriile traditionale este de a oferi capabilitațile mobile pe care consumatorii le cer și le așteaptă acum, înainte ca start-up-uri și marile companii digitale precum Google și Facebook să le dejoace planurile.

Uber, un serviciu de transport personal din ce în ce mai răspândit la nivel global, acum prezent și în Romania, a luat industria taxi-urilor prin surprindere. La fel a facut și AirBnb pentru industria hotelieră, și în viitorul apropiat, vom vedea și altfel de astfel de exemple.

Acest lucru nu ar trebui să vină ca o supriză pentru nimeni. La începutul noului mileniu, companii precum Amazon au reinventat industria de distribuție de cărți, Netflix pe cea de închirieri video iar Apple a reinventat cu totul industria muzicală.

În ultimii ani, prețul telefoanelor mobile a scăzut dramatic, ceea ce a permis consumatorilor din țările în curs de dezvoltare, precum și celor din piețele emergente să cumpere un smartphone la un preț de sub 25 Euro. Aceast lucru a adus Internet-ul mobil în mâinile a miliarde de oameni care, până de curând, nu au avut acces on-line.

Sunt companiile tradiționale din Romania amenințate de acest spectru mobil? Răspunsul este cu certitudine DA.

Deși datele statistice din Romania sunt disparate, putem să le coroborăm cu cele din Europa Centrală și de Est și cele din Europa de Vest.

Conform statisticilor de la începutul acestui an, în Europa de Est sunt peste 244 milioane de utilizatori de Internet reprezentând 58% din totalul populației, 190 milioane de utilizatori social media sau 45%, utilizatorii social mobili 126 milioane sau 30%, și conexiuni de date mobile 220 milioane sau 53%. Ponderea telefoanelor smart din totalul telefoanelor mobile este de peste 40%.

Putem asuma cu usurință că procentele de mai sus se păstrează și în cazul României.

Mai mult, datorită faptului că România se află pe locul I în Europa și II în lume la viteza medie de contectare la Internet, iar conexiunile WiFi sunt, cel puțin în mediul urban, omniprezente, datele de mai sus sunt cel puțin conservative, realitatea fiind mult mai îngrijorătoare.

Deși mult mai nou, mediul mobile, acaparează din ce în ce mai mult din timpul total petrecut în spațiul digital, în detrimentul acum tradiționalului mediu online.

Tot mai mulți utilizatori folosesc serviciile de e-mail, chat, și social networking pe telefoanele mobile, oriunde s-ar afla aceștia, lăsând PC-ul pentru activități mai complexe ce nu se pretează (înca) mediului mobil.

În acest context, companiile din România trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevante în mediul mobil, unde își petrec timpul din ce în ce mai mulți consumatori. Astfel, cel puțin prezența mobilă a devenit imperativă.

Din pacate, mult prea puține companii dau atenție acestui fenomen mobil, deși preocuparea pentru relevanța digitală este constantă sau chiar în creștere. Fiecare departament de marketing din companiile din România, are un buget dedicat pentru spațiul digital, dar de cele mai multe ori acesta nu include nici o acțiune în spațiul mobil.

Traficul web mobil reprezintă 33,4% și conform Google, același procent mobil îl regăsim și în numărul de căutări efectuate în România pe motorul acestuia.

Ponderea este atât de mare încât recent Google a decis să „penalizeze” site-urile web care nu sunt optimizate pentru mobil.

Bugetele de marketing digital încep să fie parțial irosite, pentru că doar 5% din site-urile web ale companiilor din România sunt optimizate pentru mobil.

Situația a devenit arzătoare, astfel că executivii din România trebuie să pună tranșant întrebarea „Cât de pregătiți suntem pentru clienții noștri mobili?” și să obțină un răspuns și un plan de acțiune.

Și, deoarece progrese precum cloud computing, ce permite ca volume mari de date să fie stocate și accesate de pe Internet, fac demararea unei afaceri din ce în ce mai accesibilă, companiile tradiționale trebuie să-si regândească modul în care funcționează – sau vor risca să devină irelevante pentru consumatori care se bazează din ce în ce mai mult pe smartphone-urile lor pentru deciziile de zi cu zi.